سد لاستیکی

wa-c

 

استفاده از مصالح مختلف در ساخت سازه‌های ابی از زمان گذشته روج داشته ، اما جدیدترین این مصالح ، ماده مصنوعی لاستیک است که در چند سال اخیر در کشورهای دنیا مطرح شده است .

سابقه استفاده از لاستیک در صنعت آب ، عمر بسیار کوتاهی دارد، اما ساخت بیش از 4000 سد لاستیکی در دنیا و اجرای صدها طرح افزایش ارتفاع سد و استفاده از لاستیک به جای دریچه‌های فلزی نمایانگر این است که این ماده جای خود را بین مصاح مختلف کاملا باز کرده است و هر روز شاهد استفاده هر چه بیشتر از این فناوری هستیم . به علت اهمیت موضوع ، لازم است مهندسان طراح و دست اندرکاران صنعت لاستیک با تجربیاتی که در زمینه طرح‌های سد لاستیکی وجود دارد، بیشتر آشنایی یابند.

امید است که این آشنایی بتواند به استفاه هر چه بیشتر از لاستیک در طرح‌های آبی منجرشود.
هدف‌های کلی از ساخت سدهای لاستیکی :
از سدهای لاستیکی می توان در طرح‌های آبی کشور به شرح ذیر استفاده کرد :
– ذخیره موقت دبی پایه آب رودخانه‌ها و کاهش هزینه پمپاژ آب به اراضی کشاورزی ،
– جداسازی آب‌های آلوده یا شور از آب شیرین ،
– استفاده از سدهای لاستیکی برای افزایش ارتفاع سدهای بتونی موجود به منظور ازدیاد حجم ذخیره آب ،
– استفاده از تیوپ لاستیکی به جای دریچه‌های فولادی ،
– کاهش فرسایش در رودخانه پرشیب ،
– تولید الکتریسته توسط نیروگا ه‌های آبی کوچک.
تخمین تعداد طرح‌های اجرایی با استفاده از سدهای لاستیکی :
امکان اجرای طرح‌های سد لاستیکی در کشور ، اعم از سواحل شمالی ، جنوبی و نواحی مرکزی بسیار زیاد است . در واقع ،در بررسی‌های اولیه در سواحل شمالی می توان بیش از 200 طرح سد لاستیکی اجرا کرد که فواید اقتصادی آن برای کشاورزی منطقه محرز است . در نقاط ساحلی جنوبی به علت پراکندگی جمعیت و غیر متراکم و غیر کشاورزی بودن بسیاری از اراضی آن ، استفاده از این سدها کاهش می یابد . اما در هر حال با توجه به مسائل گوناگون از جمله حفظ محیط زیست ، بهبود وضع اکولوژیکی منطقه ، طرح‌های تغذیه مصنوعی ، پرورش میگو و… می توان تعدا قابل توجهی طرح سد لاستیکی را در حاشیه ساحلی دریای عمان و خلیج فارس قابل اجرادانست.
در بخش مرکزی کشور پتانسیل زیادی برای استفاده از سدهای لاستیکی مشاهده می شود ، ضمن اینکه در تعدادی از سدهای بزرگ کشور مسئله افزایش ارتفاع مطرح است ، از جمله سدهای پیشین ، درودزن ، زاینده رود ، قشلاق ، اکباتان … که با اجرای چنین طرح‌هایی می توان مقدار زیادی به حجم ذخیره این سدها افزود.

نکات فنی افزایش ارتفاع سدهای مخزنی:
اصولاً در سدهای مخزنی با افزایش هر متر ارتفاع سد ، حجم قاب توجهی و حتی گاهی در حدود -200 500 میلیون متر مکعب آب ذخیره ، قاب استحصال خواهد بود.
به طور کلی شایسته است ، برای بررسی امکان افزایش ارتفاع سدها در چهار چوب مسائل زیر مطالعاتی انجام داد :
1- بررسی پایداری سد مخزنی و تمهیدات لازم برای ترمیم بخش‌های ضعیف آن ، در هنگام افزاش ارتفاع سد ،
2- بررسی اقتصادی افزایش ارتفاع سد مخزنی و آثار آن در کاهش میزان سرمایه گذاری در سدهای جدید ،
3- ارائه راه حل‌های علمی به منظور افزایش ارتفاع سد مخزنی با حفظ پایداری سد از نظر استاتیکی ، دینامیکی ،
4- ارائه نحوه افزایش ارتفاع سد هم زمان با حفظ پایداری د مقابل عبور سیلاب‌های طرح ،
5- حل مسائل هیدرولیکی سیستم جدید ،
6- ضرورت بررسی مسائل زیست محیطی ، برآورد خسارت مخزن به علت غرقابی در نتیجه افزایش ارتفاع سد.
مشخصات فنی سد لاستیکی :

در کشورهای مختلف جهان سدهای لاستیکی تا ارتفاع حدود 8 متر موجود ، و د نظر است تا ارتفاع 10 متر نیز از این نوع سدها ساخته شود و در حال حاضر معمولا با ارتفاع 2-6 متری طراحی و ساخته می شود.
سد لاستیکی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
– سد لاستیکی بادی ،
-سد لاستیکی آبی ،
-سد لاستیکی دو منظوره که گاهی با آب یا باد پر می شود.
اساس کار سدهای لاستیکی ، استفاده از یک تیوپ بزرگ با فضای بسته که با دمیدن هوا یا آب به درون تیوپ ، لاستیک متورم می شود و به صورت ایستاده در می آید.
در این حالت ، لاستیک شبیه یک سازند صلب و به عنوان یک سد یا بند عمل می کند . سدهای بادی به علت سهولت در عملیات پر و خالی کردن توسط دمنده‌های هوا ، سرعت عمل در تخلیه و یا باد کردن آنها و کاهش هزینه نسبت به سدهایی که با آب پر می شود ،ارجحیت دارد. محدودیت‌هایی از جمله کمبود آب صاف در محل ، آلوده بودن آب ، نبودن آب زیرزمینی برای استفاده در تیوپ سدهای لاستیکی آبی ، در سدهای لاستیکی بادی وجود ندارد واز این رو حدود 70 درصد سدهای لاستیکی جهان از نوع بادی است.

سدهای لاستیکی ساخته شده در ایران
تا به امروز در کشور 3 سد لاستیکی در منطقه بابلسر با مشخصات فنی زیر ساخته شده است :
1- سد لاستیکی میاندشت : با ارتفاع 8/2 متر ، طول لاستیک در قاعده 60 متر ، در تاج 70 متر ، ضخامت کل لاستیک 9 میلیمتر ، تعداد لایه‌های منجید 2 لایه .
2- سد لاستیکی عرب خیل : با ارتفاع 3 متر ، طول لاستیک در قاعده 5/36 متر ، در تاج 5/45 متر ،ضخامت کل لاستیک 9 میلیمتر ، تعداد لایه‌های منجید 2 لایه .
3- سد لاستیکی آرمیچ کلا : با ارتفاع 5/3 متر ، طول لاستیک در قاعده 40 متر ،در تاج 5/50 متر ، ضخامت کل لاستیک 10 میلیمتر ، تعداد لایه‌های منجید 3 لایه .
4- سد لاستیکی خواجه نفس در استان گلستان با ارتفاع 3 متر ، طول لاستیک در قاعده 34 متر ، تاج 39 متر ، ضخامت کل لاستیک 10 میلیمتر ، تعداد لایه‌های منجید 3 لایه

 

wa-ca-22

 

سد‌های پلاستیکی

تکنولوژی نسبتاً جدیدی که برای مهار آبهای سطحی به کار گرفته شده است تکنولوژی ساخت سدهای لاستیکی می‌باشد . قبل از این نوع سدها برای مهار و هدایت آب به سوی زمینهای وسیع و آبروها ، از دریچه‌های فولادی و تخته‌های چوبی استفاده می‌شد که در جلوی دریچه‌ها قرار می‌گرفت تا آب با فشار بیشتری جریان داشته باشد . در این کار نیز به نیروی انسانی نیاز بود و اگر در باز کردن این دریچه‌ها تأخیری روی می‌داد سیل ایجاد می‌شد و دریچه را با خود می‌برد .
ایده استفاده از سدهای لاستیکی اولین بار در سال 1950 توسط «ایمبرسون» مطرح شد . در سال 1965 اولین سد لاستیکی بادی در ژاپن برای ذخیره سازی آب به بهره برداری رسید .
هم اکنون در حدود 100 سد لاستیکی در آمریکای شمالی ، بیش از 1000 سد لاستیکی در ژاپن و خاور دور ، و در مجموع 2600 سد در نقاط مختلف جهان به طور موفقیت آمیز در دست بهره برداری میباشند.

کاربرد‌ها و مزایای سدهای لاستیکی

۱:کنترل سیلابها و تنظیم جریان رودخانه :

این کار نوسط دستگاههای الکترونیکی در اتاق کنترل و به طور خودکار انجام می‌گیرد . پایی آمدن رقوم سطح آب از یک سطح مشخص به معنای پایان سیلاب است ، که در این صورت دستگاه الکترونیکی کنترل ، دستور افراشتن سد را اعلام می‌دارد که با این اعلام کمپرسور هوا به کار افتاده و سد را باد میکند .

۲:کنترل رسوب رودخانه :

از آن جا که سکوی بتنی محل استقرار سد لاستیکی ، در کف رودخانه و هم تراز با بستر آن کار گذاشته می‌شود ، در هنگام خواباندن سد ، شرایط رودخانه مانند شرایط قبل از احداث سد لاستیکی است . این ویژگی باعث می‌شود که پشت سدهای لاستیکی را رسوب پر نکند ، زیرا در هنگام وقوع سیل که بیشترین بار رسوب گذاری رودخانه است ، سد به صورت اتوماتیک به حالت خوابیده در می‌آید و رودخانه شرایط طبیعی پیدا می‌کند .

موارد استفاده از سدهای لاستیکی :

1. کنترل سد و حفاظت ساحلی در برابر فرسایش .
2. نصب بر روی بندها و سدها به منظور افزایش ارتفاع آنها و کمک به تولید برق .
3. کاهش آلودگی آب .
4. افزایش ظرفیت ذخیرة سدها .
5. مسائل تفریحی از قبیل شنا ، قایق رانی ، …
6. جلوگیری از نفوذ آب شور دریا به هنگام مد به ساحل .
7. …

مزایای اقتصادی سدهای لاستیکی نسبت به موارد جایگزین:
از جمله مزایای اقتصادی این سد‌ها نسبت به موارد جایگزین شده عبارتند از :
1. سدهای لاستیکی به فونداسیون پیچیده ای نیاز ندارند .
2. این سد‌ها می‌توانند تا دهانه ای به طول 100 متر اجرا شوند .
3. این سدها به حداقل حفاظت و نگهداری نیاز دارند . قسمت عمدة تعمیرات مربوط به سیستمهای مکانیکی سد می‌باشد . تعمیر و نگهداری بدنة سد نیز شباهت بسیاری به تعمیر لاستیک اتومبیل دارد و در صورت سوراخ شدن بدنة سد آن را مانند لاستیک اتومبیل پنچر گیری می‌کنند .
4. انعطاف پذیری سد در مقابل زلزله .
5. نصب و ساختن بسیار سریع .

 

اجرای سدهای لاستیکی :

سدهای لاستیکی از یک تیوپ هوا که به یک بستر متصل می‌شود تشکیل شده است ، انواع قدیم سدهای لاستیکی FABRI DAM نامیده می‌شد که به در آنها مخلوط آب و هوا برای متورم کردن تیوپ استفاده می‌شد ، در حال حاضر از سدهایی به نام INFLATABLE DAM استفاده می‌گردد یعنی سدهایی که قابل باد شدن می‌باشند .
ساختمان سدهای لاستیکی را می‌توان متشکل از سه بخش دانست :
1. بدنة سد ( RUBBER DAM BODY )
2. بستر سد و تجهیزات مهار
3. سیستم کنترل و بهره برداری

 

سد لاستیکی

از آنجایی که تأمین آب همواره نیاز اساسی بشر می‌باشد، لذا مهار سیلاب‌ها و آب‌های جاری از طریق احداث سد از کارهای اساسی و زیربنایی برای نیل به خودکفایی کشور بوده است.

در حال حاضر یکی از جدیدترین مصالحی که در ساخت سازه‌های آبی در طی چندین سال اخیر به خدمت گرفته شده لاستیک است که به طور گسترده ای در ساخت بندها یا سدهای کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی در سازه ای هیدرولیکی انتظار انجام یک کار خاص مدنظر بوده، ولی این بدان معنا نیست که تنها یک طرح منحصر به فرد بتواند آن کار را انجام دهد و در این طرح‌ها می‌تواند جایگزینی صورت پذیرد. از جمله می‌توان از طرح استفاده از سدهای لاستیکی به جای سدهای کوتاه نام برد.

لاستیک بدنه این سدها با توجه به شرایط و کارکرد آنها دارای خواص مقاومت آبی، ازونی، جوی، کششی پارگی، سائیدگی و ضربه ای می‌باشند. تیوب این سدها قابلیت ترمیمی‌داشته و تعمیرات آن به سهولت انجام می‌شود. عمر مفید این سدها 20 تا 30 سال است و در صورت از بین رفتن لاستیک قابلیت تعویض داشته که بدین نحو می‌توان عمر مفید آنرا افزایش داد.

از ویژگیهای مهم و بسیار کارآمد سدهای لاستیکی قابلیت تغییر شکل آنها است که بر اساس عبور جریان از محل احداث سد در هنگام بهره برداری این تغییرات می‌تواند انجام گیرد. در کل باید گفت یک سد لاستیکی می‌تواند در دو حالت قرار گیرد:

1. کاملاً بر روی بستر بتنی خوابیده و امکان عبور جریان را بدون هیچ گونه مانعی فراهم نماید.

2. بطور کاملاً ایستاده بصورت مانعی در برابر عبور جریان باشد و یا اجازه عبور آب به صورت سرریز را تأمین نماید.

کارآیی این سدها تحت کنترل سیستم‌های اتوماتیک و دستی است که به پشتوانه یکدیگر در نظر گرفته شده اند. از مزایای این سدها سهولت نصب و بهره برداری آنها است که علاوه بر مدت زمان کوتاه اجرای طرح، بهره برداری آن نیز بسیار آسان بوده به نحوی که علاوه بر در نظر گرفتن سیستم‌های کاملاً اتوماتیک جهت کنترل فشار داخلی آن، یک سیستم کنترل مکانیکی با کارآیی بسیار ساده نیز در سیستم کنترل آن قرار گرفته تا از آسیب رسی به سد در مواقع حساس جلوگیری شود.

لازم به ذکر است که گاهی اوقات، رقوم تراز سطح بستر بتنی را از کف رودخانه بالاتر می‌سازند تا با این کار باعث افزایش ارتفاع نهایی سد لاستیکی شوند.

اتصال سد لاستیکی به بستر بتنی توسط مهار‌هایی است که به دو صورت انجام می‌شود:

1. اتصال تک ردیفه

2. اتصال دو ردیفه

در اتصالات تک ردیفه، دو لبه لاستیک روی هم قرار گرفته و به بستر بتنی مهار می‌شوند، این اتصال شامل یک صفحه فلزی مدفون در بتن، پیچ‌های قرار گرفته در بتن و در نهایت یک صفحه نگهدارنده که بر روی بدنه لاستیکی قرار می‌گیرد می‌باشد که برای تنظیم آببندی لاستیک از مهره‌های مربوطه بر روی صفحات نگهدارنده استفاده می‌شود.

در اتصال دو ردیفه نیز روش نصب به همان صورت است با این تفاوت که دو لبه بدنه لاستیکی به طور مجزا با فاصله مشخصی از یکدیگر قرار می‌گیرند. مهارهای بکار رفته از جنس آهن گالوانیزه گرم یا فولاد ضد زنگ است. این مهارها باید در مقابل نیروهای کششی کاملاً مقاوم بوده و باید بتوانند در برابر حداکثر نیروهای طرح بخوبی ایستادگی کنند. معمولاً ضریب اطمینان صفحه‌های مهاری 2 تا 3 انتخاب می‌شود.

با توجه به مطالب عنوان شده در خصوص سدهای لاستیکی و مزایا و کاربرد آنها در مناطق مختلف استفاده از این سدها علاوه بر کارآیی مناسب و اثرات مطلوب و موثر در شرایط کاربری متفاوت، اقتصادی تر بوده و زودتر به بهره برداری خواهد رسید.

از جمله مواردی که در این سدها نیازمند بررسی است طرح استفاده از نرم افزار مناسب برای طراحی زاویه قرارگیری بدنه لاستیکی در دیواره‌ها در جهت کاهش میزان چروکیدگی بدنه لاستیکی در مجاورت دیواره‌های شیبدار و افزایش طول عمر مفید این سدها است. از دیگر موارد می‌توان به:

1. استفاده از میلگردهای آجدار برای ساخت بلت‌ها در جهت افزایش درگیری در بتن و رسیدن به مقاومت کششی بیشتر

2. طرح تبدیل طول صفحات نگهدارنده از 2 متر به 1 متر برای سهولت حمل و نقل و تسریع عملیات نصب و همچنین کاهش انحنای این صفحات در حین فرآیند جوشکاری.

3. استفاده از شیت‌های لاستیکی محافظ بر روی صفحات نگهدارنده برای جلگیری از زخمی‌شدن و آسیب بدنه اصلی سد.

4. استفاده از لوله‌های توزیع هوا در سدهای بادی (لوله‌هایی به ابعاد 2 اینچ و به صورت مشبک که بر روی کوشین در سرتاسر بستر بتنی کف و گوشه‌ها قرار می‌گیرد) در جهت توزیع یکنواخت تر جریان هوا در شرایط پر و خالی شدن بدنه اصلی سد.

5. طرح استفاده از اتصالات آکاردئونی در سیستم لوله کشی (ورود و خروج هوا در سدهای بادی) در مناطق دارای درز انبساط.

اشاره کرد.

کارهایی دیگری که باید انجام شود:

1. در سدهای بادی استفاده از سیستم لوله کشی مجزا برای دیواره شیبدار در جهت مخالف اتاقک کنترل برای ورود و خروجی مستقیم هوا به آن ناحیه.

2. طرح استفاده از دریچه‌های خروجی هوا در دو انتهای گوشه (بر روی دیواره‌های شیبدار) در سدهای از نوع بادی برای تخلیه هوای محبوس پس از عمل کردن سیستم تخلیه هوا در مواقع بروز سیلاب.

3. طرح استفاده از لوله اتصال مابین درین خروجی آب و لوله‌های ورودی و خروجی هوا برای تخلیه حداکثر مقدار آب کندانس شده داخل بدنه سد.

4. طراحی سیستم هیدرومکانیکال در جهت کاهش فضای مصرفی اتاقک کنترل.

5. طرح استفاه از لوله‌هایی با جنس پلی اتیلن یا PVC در سیستم لوله کشی این سدها بجای استفاده از لوله‌های از جنس آهن گالوانیزه گرم که استفاده از آن علاوه بر کاهش مشکلات حمل و نقل، تسریع عملیات نصب و نیاز کمتر به تجهیزات، موجب می‌شود با مشکل خوردگی مواجه نشویم.

پس از طراحی و ساخت یک سدلاستیکی نوبت بهره برداری و نگهداری از آن خواهد شد که این مطلب خود از عوامل موثر در طول عمر یک سد خواهد بود. تجارب موفق و ناموفق استفاده از سدهای لاستیکی نشان می‌دهد که نامناسب بودن روش بهره برداری موجب کاهش عمر اقتصادی طرح می‌شود. در این راستا می‌توان اذعان داشت زمینه‌های نگهداری از این سدها شامل انجام بازرسی‌های ماهانه توسط اشخاص متخصص، با تجربه و کارآزموده می‌باشد که به بررسی مشکلات احتمالی پرداخت می‌شود.

در کل می‌توان گفت، در کشورهایی که در امر بهره برداری دقت و هوشیاری به خرج می‌دهند و از افراد دارای صلاحیت برای نگهداری و تعمیر سدهای لاستیکی استفاده می‌شود، عمر این قبیل سدها بسیار طولانی و در کشورهایی که در امر بهره برداری چندان مراقبتی نمی‌کنند معمولاً عمر این سدها کوتاه خواهد بود.

لازم به ذکر است، بهره برداری و استفاده از این سدها بسیار ساده بوده و با آموزش به یک نفر انجام می‌شود. اما چنانچه فرد آموزش دیده ای این کار را نپذیرد، عواملی مانند اشتباه در میزان فشار مناسب سد، ارتفاع ایستادگی آن در مقابل جریان‌ها و افزایش بیش از اندازه و غیر مجاز ارتفاع آب در بالادست می‌تواند منجر به آسیب لاستیک سد شود. در پاره ای از موارد نیز شلیک گلوله یا عدم فرهنگ سازی برای افراد عام می‌تواند باعث ایجاد خسارات و مشکلاتی برای این سدها شود. بنابراین در زمینه بهره برداری این سدها بهتر آن است که این عمل به یک شرکت یاسازمان دارای صلاحیت واگذار شود تا از مشکلات احتمالی تا حد امکان جلوگیری شود. از طرفی با توجه به حساسیت استفاده از این سدها برای کشاورزان در فصول کم آبی باید نگهداری از آنان به گونه ای صورت پذیرد که در این مقطع زمانی کوچکترین مشکلی در بهره برداری از آن پیش نیاید و موجبات اعتراض کشاورزان را فراهم نشود.

در کل استفاده از سدهای لاستیکی می‌تواند دستاوردهای جدیدی در زمینه‌های مختلف داشته باشد که از جمله آن می‌توان به صورت مختصر به موارد زیر اشاره کرد:

 با توجه به این مطلب که سازه‌های صلب از جمله بندهای بتنی و خاکی و… بدلیل عدم تغییر شکل، در مقابل جریان رودخانه مانع ایجاد کرده و باعث غرقابی اراضی و زمین‌های کشاورزی، فرسایش خاک و زراعت و خسارت به اهالی منطقه و گاهی خسارت به سد شوند بهتر است از طرح جایگزینی با سدهای لاستیکی درمناطقی که با خطر طغیان‌های احتمالی و غیر عادی مواجه هستند یا می‌توانند در معرض جریان‌های سیلابی فصلی و ناگهانی قرار گیرد استفاده شود، چرا که با توجه به مکانیزم عملکرد این سدها در حین وقوع سیلاب و افزایش فشار و در نتیجه آن بر هم خوردن فشار تعادلی داخل تیوب این نوع سدها تغییر شکل داده و بر روی بستر بتنی بصورت کاملاً خوابیده قرار گرفته و اجازه عبور جریان را بدون هیچ گونه مانعی از محل عبور سد می‌دهد.

 

wa-ca-36

 

 افزایش ارتفاع سدهای مخزنی جهت افزایش حجم ذخیره سازی آنها.

 نقش آنان در بالا بردن سطح تراز آب رودخانه‌ها.

 این نوع سدها می‌تواند بصورت مانعی بر عبور جریان بوده و در منطقه بالادست، میزان آب مورد نیاز برای مصارف مختلف را تأمین کند از جمله:

 تأمین آب مورد نیاز کشاورزان و کاهش هزینه پمپاژ.

 تأمین آب مورد نیاز افزایش آبخور قایق‌ها و کشتی‌ها.

 استفاده در جهت طرح‌های تغذیه مصنوعی و یا مصارف آبخیزداری.

 جهت جلوگیری از هرز رفتن آب و فرسایش رودخانه‌ها در مسیر عبور جریان می‌توان با استفاده از این سدها، دبی پایه رودخانه‌ها را ذخیره نمود.

 نقش سد لاستیکی در جلوگیری از تداخل آب‌های شور و شیرین در رودخانه‌های منتهی به دریا.

 استفاده از سدهای لاستیکی به عنوان بندهای انحراف در تأمین آب کشاورزی.

 استفاده از بندهای کوتاه لاستیک در حوضچه‌های پرورش ماهی و میگو.

 استفاده در جهت زیباسازی چهره شهرها و ایجاد جاذبه توریستی.

با توجه به امکان تولید بدنه اصلی این سدها و سیستم هیدرومکانیکال آنها در کارخانه، نیاز به مصالح کمتری است که این امر احداث این سدها را در مناطق مختلف امکان پذیر می‌سازد. همچنین لازم به ذکر است که در این سدها محدودیتی در طول تاج وجود ندارد و تا طول 150 متر در یک دهانه امکان تولید و نصب دارد و در طول‌های بیشتر می‌توان از چند دهانه کردن عرض رودخانه‌ها استفاده کرد. ارتفاع قابل اجرای این سدها از 8/0 تا 6 متر بوده که برای ارتفاع‌های بیشتر می‌توان از افزایش سطح تراز بستر بتنی استفاده کرد.

با توجه به مطالب عنوان شده و خواص و کارآیی سدهای لاستیکی و همچنین سازگاری با محیط، سادگی طراحی، کوتاه بودن زمان طرح و ساخت، ایمنی و پایداری مناسب آنها نسبت به سازه‌های صلب، سادگی و سهولت بهره برداری و در نهایت کاهش هزینه‌های اجرایی، امید آن است که جهت صرفه جویی اقتصادی و حل برخی مشکلات سازه‌های هیدرولیکی استفاده از این نوع سدها در طرح‌های آبی کوچک و بزرگ کشور به نحو شایسته انجام پذیرد.

 

 wa-ca-81 wa-ca-71

3 نظر روی “سد لاستیکی

  1. سلام. خسته نباشید. ممنون بخاطر سایتتون و تلاشتون در راستای شناسوندن(!) این رشته به جامعه ی علمی‌. 🙂
    ما یک گروه تازه کار انجمن علمی‌هستیم. در دانشگاه پیام نور پردیس/تهران
    یه سایت نوپا داریم. شما رو لینک کردم. میخواستم لطف کنید شما هم لینک مارو گوشه ای از سایتتون قرار بدید تا سریع تر بتونیم پیشرفت کنیم.
    ممنونم.
    موفق باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انسانی؟!؟! * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.